Bizonytalan a kártérítés lehetősége, ha az ügyfél pénze a saját jóváhagyása, gondatlansága miatt került csalókhoz egy átutalás során – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel.

Azonnali átutalásokat és kártyás tranzakciókat majdhogynem lehetetlen megakadályozni, mert szinte azonnal átküldik a pénzt a másik számlára, a visszautaláshoz pedig a kedvezményezett jóváhagyása kell. Jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése miatt a pénzforgalmi szolgáltatóknak 1 munkanapon belül kártérítést kell fizetniük, de ezt a határidőt nem kötelesek tartani, ha csalás gyanítanak és erről írásban tájékoztatják az MNB-t. Amennyiben a tranzakciót bizonyíthatóan az ügyfél hagyta jóvá, netán a gondatlansága vagy csalárd magatartása miatt jött létre az utalás, nem jogosult a kártérítésre – hívta fel a figyelmet a jegybank.     A pénzforgalmi szolgáltatók szükség esetén megvizsgálják a tranzakció kezdeményezésének és jóváhagyásának körülményeit. A ügyfél azzal javíthatja az esélyeit a pénze visszaszerzésére, ha a számlavezetőnek küldött bejelentés után azonnal rendőrségi feljelentést is tesz.
A jegybank tapasztalatai szerint ugyanakkor az esetek többségében súlyos gondatlanság vezet a visszaélésekhez, az ügyfelek gyakran maguk járulnak hozzá a vitatott tranzakciókhoz. Előfordul például, hogy hamis honlapoknak küldik el a banki belépési azonosítóikat, csalóknak adják meg jóváhagyó kódjaikat, hitelesítési adataikat.     A közlemény szerint a jegybank a piaci szereplőkkel és az érintett hatóságokkal mindent megtesz, hogy visszaszorítsa a csalásokat. Az ügyfeleket kommunikációs kampánnyal segítik abban, hogy felismerjék a visszaéléseket, és ne váljanak azok áldozatává.